Very long time since I wrote

09.07.2018 21:54

Hej

Long time long see..... Finally back....

Det va ett tag sedan ja skrev på bloggen... orsak... Tidsbrist......trötthet... utmattning...... besvikelser...... you name it!

Mycket har hänt sedan första inlägget vilket det borde ha gjort på tiden som gått. Tränade på mycket inför årets billingerace och hade känslan av att det skulle ge resultat vilket tyvärr uteblev.... visst de var lite över halvtimmen bättre än tidigare år men ff var det ca en halvtimme sämre än på en träningsrunda ca 2 veckor innan loppet. Besvikelse var väl ordet som kom upp.... mest från mitt håll som satt högre mål framförallt med all den träning som genomförts innan. 

Fick problem strax innan depån i Öglunda där växel/kedja bråkade och klickade i ett. Ja tänker under färden att ja stannar till och kollar upp statusen på det hela i depån. Jag får härligt hejarop från Roland som står vid infarten o hade gärna fortsatt men stannar till. Växeln i bak var som en enda stor lerklump och det var bara att peta och rensa ur växeln. Klickande ljudet och känslan i pedalerna ville ja inte ha under restrerande lopp. tappar kanske 4-5 min innan det ger med sig

Självkänslan efter problemen och trängsel under första loopen samt evigt slirande på blöta geggiga stigar så tappar ja fart på platten och tyvärr surar jag ihop. Kommer tillbaka till berget och vi ska ut på några stigar som leder ut till gamla lerdala vägen. Gillar inte alls stigarna fram till dess då de e lite väl tekniska/brötiga efter en lång tempo väg/grusväg tillbaka till berget. lätt att dra krampkänningar efter såna partier.

Längs lerdalavägen gick det en stig innan man kör över till grusväg på andra sidan. Här får en för sig att han måste fram och vad händer...... 6 meter efter halkar han till och ja får tvärnita och slår i benet ordentligt i styret. Detta är så typiskt längre bak och slår aldrig fel o detsamma gäller i början av loppet då det blir en flaskhalls uppför caterpillarbacken. Hur mycket tid tappar man inte där.... liksom färden ner till skaravägen. Ryd går bra halvägs innan kramp börjar komma. Det släpper till o från men kommer tillbaka ordentligt i strupen upp. Efter loppet äter ja lite och cyklar mot bilen o känner mig genast pigg i benen igen. Konstiga vibbar den dagen och det är något med Billingeracet som inte funkar med mig. Det är det loppet som ja tyvärr alltid hamnar fel.

Nog om racet som var för ett bra tag sedan..... Besvikelsen satt i ett par veckor efter men fortsatte träna på. Mycket slit på jobbet och mycket cyklar efter en lång vinter som snabbt gick över till sommar. Vart våren tog vägen det vet ja inte. Väntetiden i verkstaden blev ca 2 veckor väntetid i inledningen av säsongen. Tuff start vilket många hade. Storstäderna hade ca 3-4 veckor väntetid. Tyvärr är cykelrep. inte lika förstående som ex. bilrep. Där är det 2 -3 veckor direkt man får ställa in sig på i väntetid och man tycker det är ok. Cykel vill man ha helst nästa dag oavsett om man ser hur mycket cyklar det är som står. Bäst är när man kommer och ska åka iväg dagen efter på semester och tror det ska hinnas  med samma dag, gärna medan de står och väntar :) Ok om man gör upp om det är något viktigt ex. inför tävling. Nu ogillar man att göra så nära inpå en tävling men Ni fattar principen.. Vet man att man ska på semester med cykel eller liknande.... lämna in i tid. Alla vill cykla när solen e framme.

Till slut kändes det för mycket med cykel men framför allt psykiskt utmattad av min dåliga prestation efter långt kämpande med träning och och det plattfall som blev. Man ska inte hänga sig på ett lopp men det tog hårt efter uppladdningen som blev. 10 ggr strupen gjordes relativt lätt en vecka innan utan trötthetskänsla och som ja nämnde innan körde jag loppet 2 veckor innan på ca en halvtimme snabbare under träning. 

Jag gick på 2 veckors semester och tittade inte ens åt cykeln. Semester  mitt i säsong för en som jobbar i verkstaden är inte helt optimalt. I mitt fall är jag den enda på jobbet som reparerar racer, mtb och hybrider samt mittcentrerade elcyklar. Det är tufft o inte kunna ta emot under tiden man är borta. Inte så mycket mitt fel men pressen blir hård på mig för de som verkligen vill ha hjälp av mig.

Skulle egentligen ha åkt till Schweiz för ca en vecka sedan men beslut togs att ja skulle stanna hemma och reparera.Tanken var att jag skulle följt med Scott och testat nästa års modeller och gå igenom inför kommande säsong. Brukar även dyka upp en viss Nino och ha föreläsning här vilket hade varit roligt och träffa. Tråkigt värre men får hoppas inför kommande år. Har sedan tidigare även tackat nej till Team Rynkeby som ville ha med mig en månad till Paris som deras mekaniker. Här var det framförallt privat det passa sämre då ja skulle va borta nästan en månad från min familj och bränna all semester på detta är inte optimalt. Bernt Johansson kom in och köpte lite campa grejor och skulle cykla med dom ner till paris.

Nu är ja tillbaka och jobbar och glädjen i cykel är tillbaka igen. Jag blickar framåt och ska hitta tillbaka igen på tävlingsbanan...

 

//Johan