Krönika: Märkligt år 2020
Ett riktigt märkligt år har passerat som inte kommer antecknas mer än en sorglig tid i ens liv. En sjukdom i världen eller pandemi som man uttrycker det, som har stängt av glädjen och livet i en verkligt tråkig regi. I år har jag liksom många andra drabbats av ett år med väldigt låg glädje i cyklandet där man saknat en morot eller något att se fram emot, träna emot. Cykel generellt har vuxit stort med en genomsnittlig ökning på en 250% som i sig kanske är en av få glädjeämnen i samband med denna pandemi.
Cykel generellt har fått många nybörjare inom sporten och ökat dess intresse, samtidigt som de gamla rävarna som ständigt cyklar har haft en mer avslagen känsla. Som nybörjare har man sina mål med sin träning att komma igång, bli i bättre form, lära sig grunder, våga ta de där stigarna som de inte gjort innan. För de mer rutinerade har man kanske kunnat förfina detaljer, gnetat på med träning men saknat en drivkraft mot nästa tävling eller göra bättre tider än ifjol. En del flitiga utövare har lyckats genomföra privata träningstävlingar och hetsat varandra till att bli bättre som är en bra lösning i brist på tävlingar.
Inför 2021 är det fortfarande ovvist och en konstig känsla kommer nog att infinna sig detta år med. Efter ett kanske lite för bra cykelår där nya cyklar tog slut tidigt på säsongen fortsätter nu sviterna in även i kommande år. Cyklar som normalt sett har utleverans som senast Mars/April ligger nu plötsligt i Maj/Juni/Juli på vissa cykelmodeller innan leverans.
Tyvärr kommer branschen även lida av problem av att kunna komplettera och få tag i mer cyklar utöver grundorder. Cykeldelar kommer även det bli en stor bristvara under året där butikerna pressas att beställa hem mer delar än normalt för att inte stå tomt mitt i säsong. Samtidigt uppmanas folk att undvika butikshandel. Reservdelar som en enkel kasett kan ligga 22 veckor bort just nu. Redan i November fick man lägga order inför nästa höst för att garantera att få ta del av nästa års cyklar osv.
En galen tid som på ett sätt ger kvitto vad många det är som använder cykeln medan det även vittnar om hur världen har drabbats av pandemin. Cykelsäsongen som mekaniker innebar det rekordmånader under våren som varit bästa någonsin i företagets historia både pengamässigt och antal cyklar. Gamla cyklar som stått i källaren i 10-20 år ska helt plötsligt göras iordning och komma ut på spåren/cykelbanan igen.
2021 är året då vaccin ska ges ut och vi hoppas alla på ett positivare läge under den senare delen av 2021. Vi tror att det blir en vändpunkt inför 2022 då vi hoppas läget blir så normalt som det kan bli igen. Är Du ute efter en ny cykel inför året så vänta inte för länge för de kan bli långa lev. tider om det ens går att få tag i nu.
För egen del är målet att komma igång och träna igen samt hitta motivationen och köra vidare. Zwift kommer att köras hårt framöver i dessa mörka och dystra tider men vi ser framåt och gläds åt att det kommer bli ljusare och ljusare ute. Vi får också tro och hoppas på en vändpunkt i pandemin och stå där på startlinjen och invänta startsignalen igen.
Vi hörs
//Johan